Verzekeraar eist zorgvuldigheid van verzekerden

#
Verzekeringsmaatschappijen verwachten van hun verzekerden dat zij voldoende maatregelen treffen om schade te voorkomen. Doet een verzekerde dat niet, dan kan dat reden zijn om bij een schade deze niet te vergoeden. Zouden verzekeringsmaatschappijen deze voorwaarde niet stellen dan worden de premies van de verzekeringen onbetaalbaar. In dit artikel geven wij twee voorbeelden.

 

Vroeg in de ochtend vertrekken naar wintersport

Eindelijk is het zover: wintersportvakantie! Het is best een eind rijden naar de bestemming. Je besluit in de vroege ochtend te vertrekken. De avond daarvoor laad je al de bagage in de auto zodat je in de ochtend direct kunt vertrekken. Helaas. Wanneer je de volgende ochtend wilt vertrekken is het raam van je auto ingeslagen en is de bagage gestolen. De vraag is dan of de reisverzekering deze schade zal vergoeden.

De kans is groot dat de verzekeraar deze schade niet vergoedt met als argument dat de verzekerde niet de maatregelen heeft getroffen die in redelijkheid van de verzekerde gevraagd hadden kunnen worden om het risico op diefstal te voorkomen.

In de rechtspraak is meermaals al uitgesproken dat een dergelijke handelwijze van een verzekerde niet zorgvuldig is. Diefstal uit de auto die ‘s avonds op staat geparkeerd staat, is een reëel risico dat relatief eenvoudig te voorkomen is door pas in te pakken op de ochtend van vertrek.

Raam open laten staan

Een ander voorbeeld. Veel inboedelverzekeringen eisen bij diefstal dat zichtbaar is dat de inbreker deuren of ramen heeft beschadigd om binnen te komen (braaksporen). Laat je een raam openstaan bij afwezigheid, dan kan ook hier de verzekeringsmaatschappij weigeren om schade te vergoeden omdat jij als verzekerde onvoldoende maatregelen hebt getroffen om een diefstal te voorkomen.

Advies: Blijf zorgvuldig in het proberen schade te voorkomen

Als verzekerde heb je dus de plicht maatregelen te nemen om schade te voorkomen. Daarbij gaat het om te nemen maatregelen die in redelijkheid van een verzekerde gevraagd kunnen worden. Dat begrip “redelijkheid” kan in de praktijk discussies geven. Daar waar wij in schadedossiers vinden dat de verzekeraar te ver gaat in wat hij redelijk vindt gaan wij namens onze klanten de discussie aan. Maar ook wij hebben in die gesprekken wel te maken met het uitgangspunt dat van verzekerden vereist wordt dat zij voldoende voorzorgsmaatregelen treffen om schade te voorkomen.